Aanbiedingsnota
Algemeen
De kadernota 2019 schets de hoofdlijnen van het beleid voor het jaar 2019 als voorbereiding op de begroting 2019.
De belangrijkste financiële ontwikkelingen en risico’s zijn opgenomen. Bij het definitief opstellen van de begroting 2019 kunnen bijstellingen nog wel financiële ruimte vragen.
In een aparte bijlage wordt een wensenlijst gepresenteerd.
Plaatsing op de wensenlijst wil zeggen dat deze niet in de telling zijn meegenomen, maar wel als aparte bijlage worden meegezonden, zodat een gedegen afweging kan worden gemaakt. Bij behandeling door de raad zijn bijvoorbeeld ook de ambities uit de coalitieakkoord bekend en wellicht ook het raads-programma. Deze wensen kunnen dan worden meegewogen.
Financieel perspectief
In deze kadernota presenteren we een begrotingsbeeld wat voor de jaren 2021 en 2022 structureel sluitend is. Bij de vaststelling van de jaarstukken 2017 zal voorgesteld worden om een reserve sociaal domein te vormen van € 5.000.000. Voor het jaar 2019 en 2020 kan er een bedrag van respectievelijk € 2.900.000 en € 1.900.000 worden onttrokken uit deze reserve, waardoor we de negatieve saldi voor deze begrotingsjaren kunnen opvangen. In onderstaande tabel "kadernota 2019 structureel financieel perspectief 2019-2022" is dit te lezen.
Als kanttekening dient vermeldt te worden dat 2 grote projecten niet zijn meegenomen bij de opstelling van deze kadernota; Enerzijds betreft dit het project "aanpak van de Zuid en reconstructie Walvisstraat" en anderzijds het project "huisvesting gemeentehuis". Voor deze 2 projecten volgen in 2018 aparte raadsvoorstellen.
InterBestuurlijk Programma (IBP)
Het kabinet Rutte III staat voor een aantal urgente maatschappelijke opgaven met een wederzijdse afhankelijkheid tussen de verschillende overheidslagen. De vervlechting tussen die opgaven vraagt om samenwerking.
Op 14 februari 2018 hebben het kabinet, VNG, IPO en Unie van Waterschappen een InterBestuurlijk Programma (IBP) afgesproken, genaamd "Samen meer bereiken".
Hierbij hebben alle overheden afgesproken dat zij zich zullen inzetten voor de maatschappelijke opgaven. De rijksoverheid heeft hiervoor accres en andere middelen (IU/DU, enveloppen) beschikbaar gesteld in het gemeentefonds.
De Maartcirculaire 2018 geeft hierdoor voor de gemeente Dronten een positief beeld met betrekking tot de budgettaire ruimte voor de komende jaren. Bij deze positieve financiële uitgangspunten gaat het kabinet er wel vanuit dat gemeenten vanuit eigen middelen een bijdrage zullen leveren en de tekorten in het sociaal domein oplossen.
Om hieraan te kunnen voldoen is het voorstel om van de positieve uitkomst gedeeltelijk een stelpost IBP op te nemen, volgens onderstaande tabel, ten behoeve van investeringen in o.a. het Sociaal Domein
Financieel effect | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Stelpost IBP | -1.000.000 | -1.500.000 | -1.500.000 | -2.000.000 |
Via een aparte raadsinformatiebrief bent u inmiddels nader geïnformeerd over de uitkomsten van de Maartcirculaire 2018.
Tabel Kadernota 2019 - Structureel financieel perspectief 2019-2022 | ||||
Kadernota 2019 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Stand na vaststellen Begroting 2018/ Slotrapportage 2017 | -381.811 | -937.652 | 612.111 | 638.111 |
Waarvan incidentele lasten | 1.170.000 | 1.647.000 | 26.000 | 0 |
Stand structureel begrotingsresultaat na Slotrapportage 2017 | 788.189 | 709.348 | 638.111 | 638.111 |
Vastgestelde raadsbesluiten na Slotrapportage 2017: | ||||
- Amendementen Programmabegroting 2018 | 104.600 | 22.866 | 36.133 | 126.133 |
- Klimaatbeleidsplan | -205.000 | -205.000 | -205.000 | -205.000 |
- Openbare verlichting | 475.554 | 429.818 | 456.845 | 456.845 |
- Sportbeleid 2018-2021 | -47.000 | -47.000 | -47.000 | -47.000 |
- MFG2 Biddinghuizen | -32.693 | -12.179 | -14.237 | -14.237 |
Waarvan incidentele lasten | 150.000 | 230.000 | 215.000 | 125.000 |
Stand structureel begrotingsresultaat na Slotrapportage 2017 + besluitvorming (Dec 17-Mrt 18) | 1.233.650 | 1.127.853 | 1.079.852 | 1.079.852 |
Kadernota 2019 | ||||
A. Beleidsvoornemens | ||||
1. Collegeprogramma 2014-2018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Nieuw beleid, overig | -234.000 | -90.000 | -90.000 | -40.000 |
B. Wettelijke verplichtingen | ||||
1. Autonome ontwikkelingen, niet beïnvloedbaar | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Autonome ontwikkelingen, deels beïnvloedbaar, wettelijke verplichtingen opgelegd door overheid | -3.084.000 | -2.084.000 | -1.184.000 | -984.000 |
C. Bedrijfsvoering | ||||
1. Gemeente Dronten | -419.033 | 153.967 | 1.208.967 | 1.780.967 |
2. Verbonden partijen (alleen financiële ontwikkelingen) | -102.000 | -102.000 | -102.000 | -102.000 |
D. Technische wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan incidentele lasten | 389.000 | 240.000 | 50.000 | 0 |
Stand structureel begrotingsresultaat na vaststelling Kadernota 2019 | -2.216.383 | -754.180 | 962.819 | 1.734.819 |
Onttrekking uit (nieuw te vormen) reserve Sociaal Domein (SD) | 2.900.000 | 1.900.000 | 0 | 0 |
Stand na vaststelling kadernota 2019, inclusief onttrekking reserve SD | 683.617 | 1.145.820 | 962.819 | 1.734.819 |
Risicoparagraaf
Een aantal wetswijzigingen zorgt voor negatieve financiële effecten bij onze begroting. Het gedeelte dat bekend is hebben we doorgerekend in deze kadernota. Het deel dat we nu niet exact kunnen inschatten wordt in de risicoparagraaf bij de begroting 2019 opgenomen. Het gaat hier om:
- Aanbesteding ICT-beheer transitiekosten(zie hoofdstuk 0);
- Verhoging jaarlijkse kosten ICT (zie hoofdstuk 0).
Nieuwe investering
Er wordt één nieuwe investering voorgesteld in deze kadernota, te weten:
- Programma 2, een investering van € 340.000 voor de calamiteitenroute evenementen Spijkweg.
Gemeentelijke belastingen en tarieven
De loon- en prijscompensatie 2019 zal worden doorgevoerd bij de opstelling van de begroting 2019-2022 op basis van de uitkomsten van de Mei-circulaire 2018. Voor 2019 is dit naar verwachting een percentage van 1,6%. De tarieven zullen in 2019 ten opzichte van 2018 met dit percentage stijgen.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
Het OZB-tarief wordt naast een eventuele opbrengstenstijging (of daling) gecorrigeerd met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. Op basis van de landelijke trends in de afgelopen jaren is de WOZ-waarde waarschijnlijk (licht) gestegen hetgeen betekent dat het tarief (exclusief de opbrengststijging) daardoor omlaag kan worden bijgesteld. Mogelijke complicerende factor is dat de WOZ-waarde ook een element is voor de bepaling van de algemene uitkering. Of dit een positief of negatief effect is, is op dit moment niet bekend want afhankelijk van de ontwikkeling van de woningwaarde voor geheel Nederland. Uitgaande van gelijkblijvende WOZ-waarden in 2019 ontwikkelen de tarieven zich als volgt:
Tarieven Onroerend zaakbelasting (OZB) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Gebruikersbelasting | 0.1988% | 0.1763% | 0.1547% | 0.1558% | 0.1583% |
Eigenarenbelasting: | |||||
- dient in hoofdzaak tot woning | 0.1677% | 0.1666% | 0.1658% | 0.1670% | 0.1697% |
- dient niet in hoofdzaak tot woning | 0.2223% | 0.2141% | 0.2218% | 0.2234% | 0.2270% |
Afvalstoffenheffing
Onze verwachting is dat, met de huidige inzichten en marktontwikkelingen, de tarieven van de afvalstoffenheffing gelijk kunnen blijven. We houden alleen rekening met 1,6% stijging voor loon- en prijscompensatie.
Rioolheffing
Het GRP is vorig jaar geactualiseerd en geeft aan dat het tarief in 2019 kan worden bijgesteld met 1,6% stijging voor loon- en prijscompensatie.
Tarief rioolheffing | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Rioolheffing | 139,80 | 139,80 | 125,90 | 126,78 | 128,81 |
Grafrechten
Uitgaande van een stabilisatie van de opbrengsten bij gelijkblijvende mate van kostendekkendheid zullen de meest voorkomende begraafrechten in 2019 zijn:
Tarieven begraafrechten | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Begraafrecht | 809,00 | 820,00 | 826,00 | 831,00 | 844,00 |
Begraafplaatsrecht | 1.334,00 | 1.352,00 | 1.361,00 | 1.371,00 | 1.393,00 |
Grafrecht 20 jaar | 880,00 | 892,00 | 898,00 | 904,00 | 918,00 |
Aanleg grafkelder | 974,00 | 988,00 | 995,00 | 1.002,00 | 1.018,00 |
(Water)toeristenbelasting
Het tarief voor toeristenbelasting is sinds 2012 € 0,95 per persoon per overnachting. De ontwikkeling is afhankelijk van volumegroei. Dit monitoren we op basis van de aangiften in 2016. Indien de volumegroei in opbrengst niet gehaald wordt dan zal de hoogte van het tarief toeristenbelasting afgeleid worden van de door de gemeente geraamde opbrengst 2017 in de begroting 2017. Uitgaande van gelijkblijvende omstandigheden en 1,6% stijging voor loon- en prijscompensatie zou het tarief in 2019 € 0,98 per persoon per overnachting moeten worden. Gezien de lopende afspraken met de ondernemers is het voorstel om dit tarief op € 0,95 te handhaven.
Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven over de waarde van de woning/stacaravan. Afhankelijk van de economische waarde van het object bedraagt de in 2019 te betalen belasting tussen € 135 en € 624.
Tarieven Forensenbelasting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
Minimaal per object | 129,00 | 131,00 | 132,00 | 133,00 | 135,00 |
Maximaal per object | 598,00 | 606,00 | 610,00 | 614,00 | 624,00 |
Hondenbelasting
Met een compensatie van 1,6% voor lonen en prijzen ontstaat het volgende trendbeeld:
Tarieven Hondenbelasting | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|
1e hond | 64,80 | 65,70 | 66,20 | 66,66 | 67,73 |
volgende hond | 109,20 | 110,70 | 111,50 | 112,28 | 114,08 |
hondenkennel | 285,60 | 289,60 | 291,60 | 293,64 | 298,34 |
Precario- en reclamebelasting en overige leges en tarieven
Voor de precario geldt dat er in februari 2016 een wetsvoorstel is ingediend. Gemeenten die deze belasting nog niet kennen, mogen deze niet meer invoeren. Gemeenten die deze belasting al wel hebben mogen deze niet meer verhogen en moeten deze vanaf 2018 in tien jaarlijkse stappen geheel afbouwen. Gemeenten krijgen maximaal vijf jaar (tot 1 januari 2022) de tijd om de effecten van hun inkomensderving op te vangen. Het overgangsrecht geldt alleen voor gemeenten die in 2015 precariobelasting hebben geheven. Gemeenten mogen maximaal het tarief in rekening brengen dat gold op 10 februari 2016, de datum waarop minister Plasterk het wetsvoorstel aankondigde. De minister wil daarmee voorkomen dat de tarieven en het aantal gemeenten dat precario heft verder stijgt.
Voor de reclamebelasting en overige leges en tarieven geldt het uitgangspunt van 1,6% loon- en prijscompensatie. Naar verwachting betekent dit dat we voor deze tarieven onder wettelijk voorgeschreven tarieven zullen blijven.
Vermogenspositie
Onze reserve- ofwel vermogenspositie bestaat uit de algemene reserves en de bestemmingsreserves van de gemeente.
Het totale vermogen eind 2017 bedraagt € 93 miljoen (afgerond):
- Algemene reserve € 58 miljoen
- Bestemmingsreserves € 35 miljoen
De ratio weerstandsvermogen voor het jaar 2017 bedraagt 5,8. Dit betekent dat de gemeente Dronten over een vermogenspositie beschikt die als uitstekend wordt beoordeeld.(conform de waarderingstabel van de NAR)
We beschikken over een uitstekende buffer om financiële risico’s éénmalig af te dekken. Voor de begroting 2019 is het niet nodig om extra bezuinigingsmaatregelen te treffen.
Tot slot
Dit is de eerste kadernota die ons college in deze raadsperiode aan uw raad aanbiedt. Wij vertrouwen erop dat u met deze kadernota een goed besluit kunt nemen voor het komende jaar.
Dronten, 8 Mei 2018
Het college van Dronten,
drs. T. van Lenthe mr. A.B.L. de Jonge
secretaris burgemeester